V rámci správy online marketingu našich klientů se často zaměřujeme i na e-mailový marketing. Ať už máte e-shop, nabízíte vzdělávací kurzy nebo vyvíjíte svou aplikaci, mailing vám může výrazně pomoci ve vaší propagaci a udržování vztahu s vašimi klienty. Jaké e-maily rozesíláme pro naše klienty a z jakých důvodů se do mailingu pustit?
E-mailový marketing neboli e-mailing je velmi oblíbenou formou online propagace. Je totiž snadno dostupný, relativně levný a snadný k vyhodnocování. Díky mailingu můžete efektivně budovat vztah se svými zákazníky, zvětšovat důvěru ve vaši značku nebo informovat o novinkách.
S mailingem pomáháme hned několika našim klientům. V tomto článku si představíme aktivity a cíle pouze 4 z nich: Plusco, SOVA STUDIO, ENERGYS HOBBY a CESK.
Plusco je aplikace pro interní komunikaci ve firmách, kterou v SOVA NETu vyvíjíme. Databázi tvoří kontakty, které mají komunikační portál nebo se zajímají o téma interní komunikace.
Co posíláme: 1x měsíčně newsletter Plusco News, nárazově pozvánky na akce
Cíl: E-maily posíláme se záměrem udržovat vztah s klienty, dávat jim tipy ohledně interní komunikace nebo je informovat o zajímavých akcích a novinkách v aplikaci.
SOVA STUDIO je vzdělávací agentura pořádající jak kurzy pro veřejnost, tak pro firmy. Nejčastějšími tématy je personalistika, logistika nebo účetnictví. Databáze obsahuje většinou kontakty, které se už některého kurzu v minulosti zúčastnili. Segmentovány jsou přitom podle témat, o které projevily zájem.
Co posíláme: 1x-2x měsíčně přehledový e-mail se všemi kurzy v dalším měsíci, během měsíce maily na jednotlivé kurzy odesílané na seznam kontaktů podle zájmů
Cíl: Cílem je jak motivace ke koupi propagovaných kurzů, tak udržování vztahu se zákazníky.
Náš dlouhodobý klient De Heus prodává značku krmiv pro hospodářšká zvířata s názvem Energys Hobby. Jejich databáze obsahuje především klienty a partnery a rozdělená je na základě jednotlivých zvířat.
Co posíláme: Přibližnějednou za čtvrt roku pořádáme soutěž o krmivo nebo příslušenství, kterou propagujeme na mailovou databázi.
Cíl: Naším cílem je aktivizovat zákazníky a budovat s nimi vztah.
Společnost CESK je prodejce profesionálních strojů pro cukrářské, zmrzlinářské a další provozy. V databázi lze nalézt především klienty, kteří si již nějaký stroj zakoupili. Rozdělení do jednotlivých segmentů je podle typu strojů - tedy jestli se jedná o stroje na výrobu čokolády, cukrářských výrobků nebo třeba zmrzliny.
Co posíláme: novinky a tipy na oborová témata, pozvánky na semináře, informace o akcích a výprodejích
Cíl: Důvodem rozesílek je rozčerpání zákazníků, motivace k rozšíření o doplňky nebo ke koupi nových strojů a k účasti na pořádaných seminářích.
Cíle, které si stanovujeme, se nám daří efektivně plnit. Obecně lze o všech našich klientech říci, že mají aktivní databázi, která e-maily pravidelně otevírá a zajímá se o obsah daných newsletterů.
Výsledky se samozřejmě liší na základě sdělení e-mailu a cílové databáze, všeobecně lze ale říci, že jsou e-maily úspěšné a efektivně splňují cíle, které jsou u klientů stanoveny.
Pro příklad efektivity výsledků uvádíme e-mail z naší série Marketingové novinky, které posíláme každý měsíc.
Tyto pozitivní výsledky mají několik důvodů:
Před tím, než se můžete pustit do tvorby a rozesílky marketingových e-mailů, musíte podniknout několik kroků. Prvním z nich je pořízení nástroje pro rozesílku e-mailů. Zde je možností několik - nejjednodušší ale bude, pokud si vyberete z těch, které mají českou podporu, jako je Ecomail či SmartMailer. My používáme nástroj SmartEmailing. Měsíční náklady se u různých poskytovatelů liší - záleží přitom na počtu kontaktů, které plánujete v databázi mít a na využívaných funkcích. U poskytovatele SmartEmailing stojí například tarif do 1 000 kontaktů 300 Kč bez DPH měsíčně.
K rozesílce používejte svou firemní doménu - koncovky odesílací adresy jako je seznam.cz nebo gmail.com by vám mohly dělat problémy. Aby byly rozesílky z těchto e-mailů úspěšné, je potřeba mít správně nastavené DNS záznamy. K tomu budete potřebovat přístup k nastavení svého webu.
Potom už jen vytvoříte svoji šablonu a můžete se pustit do tvorby e-mailů!
Správný e-mail by měl nejen motivovat k požadované akci v podobě call to action tlačítka, ale také by měl působit hezky a upraveně. Nepřehlcujte svůj e-mail desítkami obrázků, různými fonty a barvami - vsaďte na několik klíčových prvků, které spolu budou ladit. Díky tomu příjemce zaujmete a zvyšíte pravděpodobnost, že bude obsahu vašeho e-mailu věnovat pozornost.
Mějte přehled v tom, koho co zajímá a posílejte svým kontaktům pouze takový obsah, který ocení a nebudou ho považovat za obtěžující. Segmentovat kontakty můžete už během prvního zadání e-mailové adresy: stačí, když návštěvníkům na vašem webu dáte možnost zaškrtnout, o jaké oblasti, kterým se věnujete, mají zájem se dozvědět více.
Posílat e-maily na neaktivní kontakty není produktivní a může dokonce mít i negativní dopady. Proto se vyplatí mít povědomí o kontaktech, které už několik měsíců s vašimi e-maily nijak neinteragovali a z rozesílek je vylučovat. Jednou za čas tedy přistupte k vyčištění databáze od neaktivních nebo nedostupných adres, aby měly vaše e-maily co nejlepší výsledky a doručitelnost. Se zdravou databází můžete potom nadále pracovat - například někoho osobně kontaktovat nebo e-mailovou adresu propojit s LinkedInem.
Chcete přivítat vaše nové kontakty, informovat je o opuštěném košíku nebo jim popřát k narozeninám? Potom bude vaším věrným pomocníkem automatizace. V e-mailovém nástroji si můžete vytvořit automatizované scénáře, které vám pomůžou reagovat na akce vašich odběratelů a tím s nimi udržovat pozitivní vztah.
Příkladem může být série automatizovaných e-mailů, kterou jsme vytvořili pro aplikaci pro interní komunikaci Plusco. Všem kontaktům, které projeví zájem o stažení e-booku, se pošlou celkem tři e-maily za sebou s odstupem jednoho týdnu. Tato welcome série usnadní novým kontaktům seznámení s aplikací Plusco a představí jim všechny možnosti produktu a další služby. Po odeslání všech 3 e-mailů jsou kontakty zařazeny do databáze, na kterou jsou pravidelně zasílány newslettery.
Zamyslete se nad tím, co chcete své cílové skupině předat a jakou reakci od nich očekáváte. Na základě toho se rozhodněte, jak často budete e-maily rozesílat a jaký bude jejich obsah. Můžete například střídat obchodní e-maily s newslettery na určité téma, ze kterých se příjemci dozvědí zajímavé informace z oboru.
Marketingové e-maily vaše kontakty nemusí vnímat jako obtěžující a bez přidané hodnoty. Pokud mají vaše e-maily hezký design, jsou přehledné a nabízí zajímavé informace, můžete dosáhnout toho, že se vaši klienti budou na e-maily od vás těšit.
Stále nevíte, jak na to? Rádi vám s mailingem pomůžeme!
E-mail: Maria.Mrazova@sovanet.cz
Telefon: + 420 736 631 204