Co je mezi nápadem a úspěšnou realizací webového projektu?

Co Čech, to vynálezce. Jsme národ Járy Cimrmana a každého při běžné činnosti napadají jistě geniální vylepšení, která musí změnit svět. Hned nás napadá si takový nápad dát patentovat, aby nám ho někdo neukradl. Ale Japonci zase říkají, že nápad nic neznamená, ale je extrémně důležité a zároveň těžké udělat ten první krok k jeho realizaci. Tak jak to tedy doopravdy je?

 

Internetové projekty táhnou pozornost každého podnikavého tvora, protože nejeden startupista se stal milionářem.. Někdy stačí spustit diskusi u fotek, nebo těžit záhadné kryptoměny a jste milionáři.. Dokonce i v naprosto zkostnatělém prostředí B2B projektů jsou dnes digitální inovace něčím, jako před  100 lety průmyslová revoluce.  Máte i vy nápad, který by změnil svět? Minimálně ten váš? :-)

Jak tedy začít a eliminovat neúspěch? Sice každý neúspěch nás posune kupředu, ale času je málo a je dobré poučit se z chyb ostatních. Já osobně na svých seminářích radím - plánujte, sepisujte, diskutujte, prototypujte.  Vše ale předem důkladně rozviňte na papíře! Protože v této fázi je to jen hra. Přesto vám dokáže dát natolik realistickou představu, že vám může zachránit spoustu času, energie a financí. A v neposlední řadě si svůj nápad ověříte před nejbližší skupinou lidí a takto si společně ujasníte reálnost vašeho nápadu.

Na začátku musíte mít ujasněný business model vašeho nového projektu. Jestli nevíte, jak na to, navštivte některý z mých seminářů, nebo se zastavte na konzultaci. Zpracovaný business model vám musí dát odpověď na to, co vlastně ta vaše aplikace má řešit, pro jakou cílovou skupinu, v čem je unikátní a jakou má konkurenční výhodu. Dále je nutné stanovit, jak chcete měřit budoucí úspěch vašeho projektu, odkud budou plynout příjmy a jaké náklady to sebere. V neposlední řadě potřebujete navrhnout specifické cesty, kterými budete obsluhovat vaše klienty a komunikovat s nimi. Když si zpracujete svůj business model, např. metodou Lean Canvas, jistě vás začnou pronásledovat myšlenky, které vás přinutí nápad rozpracovávat do detailnějších kontur a vaše zapálení pro tento on-line projekt jen poroste!

V této fázi doporučuji postupovat ověřenými způsoby a začít si zpracovávat analýzu konkurence, analýzu klíčových slov, SEO audit, potenciál tržního prostředí, analýzu cílových skupin, atd..

Až toto vše dokončíte, jsem přesvědčen, že budete mít v rukou realistický obraz vašeho budoucího projektu..SNAD.. :-)

Ale pojďme dále. Váš business model prošel papírovou verzí, a protože nebyl nikdo, kdo by ho roztrhal, postoupil do ostrého závodu a postavil se na start. Start realizace s cílem vítězit! :-)

Aby v dnešní době nápad uspěl, nestačí pro něj pouze geniální myšlenka, ale potřebuje promyšlenou strategii, financování, podporu okolí a hlavně celý realizační tým, ověřené postupy, know-how a také moderní technologie a platformy.

A co je paradoxně nejnebezpečnější, tak to je dostupnost toho všeho kolem nás.  Každý zná nějakého grafika, specialistu na sociální sítě, PPC specialista je snad každý druhý.  A obsah pro náš projekt? To snad zvládneme sami, ne? Programátoři sice objektivně nejsou, ale snad někoho zaangažujeme a on nám to po víkendech nějak "spíchne". Ano, možné to opravdu je. Ale kdo si zkoušel postavit dům na zelené louce zcela sám? Od návrhu až po zapojení poslední zásuvky? A pokud ano, kolik vám přibylo šedin? Opravdu - toto není pro lidi se zdravým úsudkem správná volba..

Správně by totiž každý nový webový projekt měl projít ověřeným postupem, aby se zajistila jeho úspěšnost na konci. A vzhledem k tomu, že specializace, které potřebujeme, jsou tak odborné, musíme pro náš projekt dát dohromady několik různorodých odborníků, jako např. SEO analytika, UX specialistu, webdesignera, projektového analytika, databázového specialistu, webového architekta, specialisty na on-line marketing a v neposlední řadě potřebujeme velmi zkušeného projektového manažera, který rozumí své práci, umí komunikovat s celým realizačním týmem a hlavně s klientem. 

Správná realizace webového projektu musí projít přes důkladnou analýzu, která vydefinuje všechny klíčové funkcionality, návrh prototypu - wireframy, návrh vizuální stylu, samotný webdesign a také testováním takto připraveného prototypu.

V rámci samotného procesu programování jsou v dnešní turbulentní době vhodné metody agilního vývoje  (SCRUM, KANBAN), kdy zadavatel a realizační tým jsou v úzkém a pravidelném  (14 denní nebo 30 denní sprinty) kontaktu  a společně vyvíjí funkcionalitu aplikace dle předem nastavených business priorit. Celý průběh vývoje se pravidelně prezentuje, komunikuje, testuje a hlavně klient dává průběžnou zpětnou vazbu. A pokud vše probíhá celkem hladce, dostane se projekt do fáze implementace do ostrého provozu, před kterým je vždy nutné důkladně vše otestovat a nechat projít i klientským testováním, včetně zátěžových zkoušek.

Nakonec, když vše proběhne v souladu s očekáváním, dostává se na svět projekt, který musí ukázat svoji životaschopnost. Což klasicky představuje užitek v podobě tržeb, zisku, nových kontaktů, leadů, pokrytí cílového trhu, snížení nákladů na komunikaci a tak podobně.  Ale co se může stát, když se na toto zapomene na samotném začátku? To znamená, že cíl mít vlastní e-shop byl splněn, ale nikdo se předem nestaral o to, aby e-shop nakonec opravdu vydělával? To se stává, bohužel.

Proto nezapomínejte projekt plánovat komplexně, vývoj a marketing, realizace, podpora, zázemí, lidí, technologie… Je to uzavřený kruh. Bez dobrého marketingu není publikum a bez dobré aplikace není výsledku.

Proto:  jestliže plánujete svůj nový webový projekt, věnujte dostatek času jeho poctivé  přípravě. Tento čas se vám jistě mnohokrát vrátí.

 

A jako poděkování za přečtení těchto řádků mého příspěvku vám můžeme za celý SOVA NET nabídnout setkání  u dobré kávy a nezávislou a bezplatnou výměnu zkušeností.

 

Přeji vám hodně štěstí v digitálním světě!

Autor: Ing. Petr Mikšovič | CEO SOVA NET, 9. 3. 2018

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.